Zamówienia publiczne w instytucjach kultury – SZKOLENIE

szkolenie

Zamówienia publiczne w instytucjach kultury oraz wykorzystanie ustawy – Prawo zamówień publicznych dla sprawnej realizacji zadań będzie tematem szkolenia, które będę miał przyjemność poprowadzić już 19 czerwca.

Będziemy starali się m.in. odpowiedzieć na pytania – jak wykorzystać możliwości oferowane przez obowiązujące przepisy o zamówieniach publicznych do realizacji zadań instytucji kultury, jak korzystać bezpiecznie i efektywnie z wyłączeń od obowiązku stosowania przepisów o zamówieniach a także jak „skroić” postępowanie przetargowe pod specyfikę zamówień z dziedziny kultury.

Więcej informacji oraz formularz rejestracyjny można odnaleźć pod tym linkiem.

Szczegółowy program szkolenia

1. Instytucja kultury jako zamawiający. Ograniczenia, szanse i zagrożenia związane ze stosowaniem ustawy – Prawo zamówień publicznych. Czy ustawa faktycznie ogranicza?

2. Wyłączenie obowiązku stosowania przepisów o zamówieniach publicznych dla zamówień, których przedmiotem są przedmiotem są dostawy lub usługi z zakresu działalności kulturalnej o wartości mniejszej niż progi unijne – szczegółowe omówienie przesłanki. Tzw. wyłączenie krajowe – art. 4d ust. 1 pkt 2 ustawy – Prawo zamówień publicznych.

  • Wyjaśnienie podstawowych pojęć.
  • Zakres stosowania przepisu.
  • Kontrowersje związane z możliwościami jego szerszego stosowania w kontekście zgodności z prawem Unii Europejskiej.
  • Prawidłowe szacowanie wartości zamówień udzielanych w oparciu o „wyłączenia krajowe”.
  • Problem zamówień udzielanych w projektach współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej – ryzyka i ich konsekwencje.

3. Przepisy o charakterze systemowym i ich wpływ na udzielanie zamówień przez instytucję kultury

  • Definicja oferty najkorzystniejszej w postępowaniach z zakresu działalności twórczej lub artystycznej.
  • Rola komisji przetargowej i zespołu do przygotowania i przeprowadzenia postępowania.
  • Ograniczenie jawności w postępowaniach z zakresu działalności kulturalnej.
  • Zaostrzenie odpowiedzialności pracowników zamawiającego i rozszerzenie kręgu osób odpowiadających za uchybienie zasadzie bezstronności.
  • Warunki udziału w postępowaniu i kryteria wykluczenia wykonawców. Nowe możliwości weryfikacji doświadczenia konsorcjów i sposób ich efektywnego wykorzystania.
  • Udostępnianie potencjału podmiotów trzecich i fundamentalne zmiany w tym zakresie. Rola i znaczenie podwykonawców po nowelizacji.
  • Możliwość nowego sposobu podejścia do oceny ofert i weryfikacji spełnienia przez wykonawcę warunków udziału, w oparciu o art. 24aa ustawy.

4. Przesłanki uzasadniające stosowanie trybów innych niż przetarg nieograniczony i ograniczony. Przegląd uwarunkowań i możliwości z perspektywy instytucji kultury. Jak zgodnie z prawem uniknąć przetargu nieograniczonego?

  • Analiza przydatności poszczególnych trybów udzielania zamówień.
  • Analiza przesłanek zastosowania innych niż przetargi ograniczony i nieograniczony trybów udzielania zamówień.
  • Problematyka trybu zamówienia z wolnej ręki przy realizacji działań z zakresu kultury.

5. Konkurs jako sposób udzielenia zamówienia zaprojektowany dla zamówień o charakterze twórczym.

6. Likwidacja zamówień niepriotytetowych i wprowadzenie nowej kategorii – Zamówienia publiczne na usługi społeczne i inne szczególne usługi.

  • Jak wykorzystać nowe regulacje dla uelastycznienia udzielania zamówień w działalności instytucji kultury?
  • Czym są zamówienia na usługi społeczne i inne szczególne usługi – katalog usług
  • Odrębności proceduralne przy udzielaniu zamówień na usługi społeczne i inne szczególne usługi.

7. Umowa w sprawie zamówienia publicznego i okoliczności uzasadniające jej zmiany.

  • Nowe regulacje ustawy – Prawo zamówień publicznych a zapewnienie elastyczności realizacji kontraktu.
  • Dopasowanie umowy do specyfiki realizowanych działań.
  • Zaostrzenie kryteriów.
  • Kiedy mogę odstąpić od stosowania ustawy? – analiza przesłanek dopuszczalności.
  • Zamówienia objęte wyłączeniem.
  • Podobieństwa i różnice w stosunku do aktualnego stanu prawnego.

Żródła zdjęć:

  • money-1685930_1920: Pixabay
  • classroom-2093745_1920: Pixabay
Tagi: