Szkolenie adresowane jest do uczestników posiadających wiedzę w zakresie zasad prowadzenia postępowań o udzielenie zamówienia na poziomie przynajmniej podstawowym. Uczestnik musi znać i rozumieć podstawy tzw. starego prawa zamówień publicznych. Dla efektywnego uczestnictwa w zajęciach pożądana jest ogólna znajomość przepisów tzw. nowego prawa zamówień publicznych niemniej jednak nie jest to warunek konieczny. Aby móc aktywnie uczestniczyć w zajęciach wystarczająca będzie także znajomość przepisów „starego” pzp.
Podczas zajęć zostaną omówione wybrane aspekty przygotowania i prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia przez pryzmat niestandardowych sytuacji, jakie mogą na ich tle zaistnieć. Podczas zajęć omówiony zostanie szereg orzeczeń Krajowej Izby Odwoławczej, których tezy i zawarte w nich wskazówki pozostają aktualne także na gruncie nowego prawa zamówień publicznych.
Zajęcia zostaną przeprowadzone metodą szkolenia warsztatowego wymagającego zaangażowania uczestników w dyskusję oraz rozwiązywanie zadań w trakcie zajęć.
Program szkolenia
Kluczowe problemy proceduralne nowego prawa zamówień publicznych. Szkolenie warsztatowe
| 1. | Zagadnienia podstawowe | 
| a) Definicja zamówienia publicznego a umowy pozornie niebędące zamówieniami publicznymi, zawarte z pominięciem ustawy | |
| b) Manipulacja przedmiotem zamówienia i sposobem dokonywania rozliczeń w umowie z wykonawca w celu wykazania, iż nie mamy do czynienia z umową w sprawie zamówienia publicznego | |
| 2. | Prawidłowo sporządzona i kompletna dokumentacja postępowania o udzielenie zamówienia publicznego | 
| 3. | Kierownik zamawiającego jako osoba upoważniona do wykonywania czynności w postępowaniu | 
| 4. | Szacowanie wartości zamówienia | 
| a) Po co szacujemy? Rola oszacowania w badaniu poprawności postępowania o udzielenie zamówienia publicznego | |
| b) Definicja „jednego zamówienia” – przesłanki agregacji zamówień i ich ocena | |
| c) Zagadnienie zamówienia nieplanowanego – czy jest odrębnym zamówieniem czy częścią większego zamówienia | |
| d) Zakaz dzielenia i łączenia zamówień w celu obejścia obowiązku stosowania przepisów ustawy | |
| e) Problem obiektu budowlanego | |
| f) Szacowanie wartości zamówienia a zakres stosowania ustawy do zamówień, których przedmiotem są równocześnie dostawy, usługi lub roboty budowlane | |
| 5. | SWZ oraz opis potrzeb i wymagań | 
| a) SWZ oraz opis potrzeb i wymagań oraz znaczenie błędów w ich treści | |
| b) Przykłady niedozwolonych postanowień | |
| c) Rozbieżności i wątpliwości w zakresie obligatoryjnych postanowień SWZ/opisu potrzeb i wymagań | |
| d) Wyjaśnianie treści SWZ/opisu potrzeb i wymagań oraz dokonywanie modyfikacji ich treści treści | |
| e) Wyjaśnienia/modyfikacje a przedłużenie terminu składania ofert | |
| f) Publikacja/przekazanie SWZ | |
| 6. | Opis przedmiotu zamówienia | 
| a) Opis jednoznaczny i wyczerpujący – jak rozumieć te pojęcia i analizować postępowania | |
| b) Dozwolone i niedozwolone ograniczenie konkurencji | |
| c) Użycie znaków towarowych, patentów lub pochodzenia – problem dopuszczalności i określenia równoważności | |
| d) Obligatoryjne i fakultatywne specyficzne wymogi w zakresie treści opisu i ocena ich prawidłowości: | |
| i) Zagadnienie zatrudnienia na umowę o pracę | |
| ii) Wymogi związane z niepełnosprawnością użytkowników | |
| iii) Wymagania związane z realizacją zamówienia obejmujące aspekty gospodarcze, środowiskowe, społeczne, związane z innowacyjnością lub zatrudnieniem | |
| e) Rola norm w opisie przedmiotu zamówienia | |
| 7. | Kwalifikacja wykonawców. Warunki udziału w postępowaniu, kryteria selekcji i podstawy wykluczenia wykonawcy | 
| a) Różnice praktyczne pomiędzy warunkami udziału, kryteriami selekcji a podstawami wykluczenia | |
| b) Warunek udziału w postępowaniu a kryteria selekcji | |
| c) Warunek proporcjonalny do przedmiotu zamówienia jako narzędzie umożliwiające ocenę zdolności wykonawcy do należytego wykonania zamówienia – analiza proporcjonalności warunku z puntu widzenia celu jego ustanowienia | |
| d) Ocena prawidłowości formułowania warunków udziału w postępowaniu: | |
| i) Warunek dotyczący zdolności do występowania w obrocie gospodarczym | |
| ii) Warunek dotyczący uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej | |
| iii) Warunek dotyczący sytuacji ekonomicznej lub finansowej | |
| iv) Warunek dotyczący zdolności technicznej lub zawodowej | |
| e) Różnicowanie sposobu spełnienia warunków udziału w postępowaniu w stosunku do konsorcjów | |
| f) Podstawy wykluczenia wykonawcy: | |
| i) Ustawowy katalog podstaw wykluczenia | |
| ii) Względne i bezwzględne (obligatoryjne i fakultatywne) podstawy wykluczenia | |
| iii) Procedura samooczyszczenia wykonawcy | |
| g) Badanie ofert pod kątem zaistnienia podstaw wykluczenia i spełnienia warunków udziału w postępowaniu | |
| h) Podmiotowe i przedmiotowe środki dowodowe. Zasady ich składania, weryfikacji i uzupełniania | |
| 8. | Kryteria oceny ofert | 
| a) Kryteria obligatoryjne i fakultatywne | |
| b) Kryterium ceny lub kosztu – specyfika formułowania kryterium kosztu i jego oderwanie od przedmiotu zamówienia | |
| c) Kryteria ostre i nieostre, obiektywne i subiektywne, podmiotowe i przedmiotowe – granice swobody zamawiającego | |
| d) Opis sposobu dokonywania oceny – jego rola i wymagania co do treści | |
| e) Sytuacje niejednoznaczne | |
| f) Proces oceny ofert i sposób jej dokumentowania | |
| g) Komisja przetargowa i indywidualna ocena ofert | |
| 9. | Czyn nieuczciwej konkurencji jako przesłanka odrzucenia oferty oraz niebezpieczne zjawisko w obrocie gospodarczym. Skuteczna obrona przed nierealnymi ofertami. | 
Sprawy organizacyjne
Szkolenie może być realizowane także w formule online
Szkolenie realizowane jest w formule szkolenia zamkniętego, a więc realizowanego na potrzeby pracowników konkretnej jednostki. Szkolenie możemy zrealizować na miejscu u Ciebie w jednostce lub w innej wybranej lokalizacji. Pozwala to na dostosowanie programu do rzeczywistych problemów i potrzeb klienta, prowadzący ma możliwość omówienia oczekiwań dotyczących zakresu i formy szkolenia bezpośrednio z klientem. Uczestnicy szkolenia otrzymują zaś unikatową możliwość uzyskania odpowiedzi na swoje wątpliwości w zamkniętym gronie pracowników swojej instytucji. Czas trwania szkolenia jest dostosowywany do konkretnych potrzeb zamawiającego.